Welke zekerheden heb ik eigenlijk bij een partner search traject?
Ook dit is een vraag die vaak gesteld wordt, en hieronder lees je wat je wel en niet kan verwachten.

Hoe zeer ik iedereen ook een nieuwe liefde gun, en hoe hard we daar ook aan werken – garanties zijn er niet. De enige harde garantie die ik je kan geven is dat – als we een samenwerking aangaan – ik dat doe omdat ik geloof in jouw ‘’bemiddelbaarheid’’, en ik mijn uiterste best voor je ga doen, en mijn volledige inzet zal geven om onze samenwerking tot een succes te maken en voor jou een nieuwe liefde te vinden.

Ik heb een cliënt gehad die pas na ruim anderhalf jaar, 3 advertenties, 25 reacties, en verschillende onsuccesvolle dates opeens toch zijn nieuwe liefde vond. Ik ken een cliënte die 2 weken na de advertentie een eerste date had, niet meer verder wou afspreken met andere gegadigden, voor deze liefde koos, en nu getrouwd is. Maar ik ken ook cliënten die ondanks dat ze stuk voor stuk bijzondere, slimme, warme mensen zijn toch nog geen partner hebben gevonden.

Gemiddeld duurt een traject tussen de 6 en 12 maanden, en is de slagingskans voor mannen hoger dan voor vrouwen. Voor een deel ligt dit aan het feit dat veel alleenstaande vrouwen vaak hoogopgeleid, uitermate zelfstandig, en zeer kritisch zijn. Lees hiervoor ook het stuk ”Wáár zijn de mannen” in de categorie verhalen.

Maar je hebt zelf veel invloed op de slagingskans. Hoeveel ruimte heb je in je leven voor inpassen van een nieuwe liefde. In hoeverre ben je zelf in balans, ook zónder partner. Ga je nieuwsgierig, open en warm de nieuwe kennismaking in, of kijk je in eerste instantie alleen maar kritisch naar waar iemand niét aan voldoet. In hoeverre ben je bereid niet alleen te zoeken, maar ook te vinden.

Mochten we na een jaar nog niet het gewenste resultaat geboekt hebben, maar wel allebei het gevoel hebben dat het zinvol is om door te gaan, kan de samenwerking verlengd worden per kwartaal tegen een gereduceerd tarief.

Geslaagde opdrachten

Op veel sites van relatiebemiddelaars staat een lijst van kandidaten, en daaronder een (al dan niet lange) lijst van profielen met banners erop. ‘’Geslaagd’’, ‘’Gematched’’, Hartjes. Vaak doet mij dit denken aan exposities. Rode stickers op de kunstwerken die verkocht zijn (vaak de mooiste die je zelf ook wel zou willen hebben). Of online veilingsites, met een banner ‘’uitverkocht’’ eroverheen.

Ik vind dit nogal sneu voor de mensen die daarboven staan en actief op zoek zijn – nog afgezien van het feit dat er bureaus zijn die ook ex-cliënten die zelf iemand gevonden hebben tot hun eigen succes rekenen. Een beetje winkeldochter gevoel. Dat is de reden dat de succesvolle matches die gemaakt zijn door ‘’Een nieuwe Liefde’’ verdwijnen van de site. In plaats daarvan vraag ik om een stukje tekst te schrijven over hun proces, het resultaat, hetgeen te lezen is onder ‘’Persoonlijke verhalen’’.