Deze vraag krijg ik vaker. Veruit de meeste advertenties geplaatst door matchmakers zijn voor vrouwen. Allemaal slim, hoog opgeleid, assertief, zelfstandig, succesvol en actief op zoek naar de liefde.

Ik heb in december 2022 geturfd, alle profielen op alle sites van enig niveau en kwam op ca 170 profielen – waarvan ongeveer 50 mannen. Een enorm verschil in de verdeling.

Als je kijkt naar de cijfers van het CBS man/vrouw verdeling per geboortejaar, zijn er gemiddeld wel iets minder mannen dan vrouwen (en dan kijk ik naar leeftijd tussen 50 en 70, doelgroep exclusieve matchmakers). Dat schommelt zo rond een verschil van 2.000 voor mensen tussen de 50 en 60, en zo rond de 4.000 voor mensen tussen de 60 en 70. Dat is op zich niet schokkend groot. Daar kan het niet aan liggen.

Maar de norm is nog steeds dat een man een jongere vrouw als partner kiest. En dan verandert het plaatje drastisch. Uitgaande van een gemiddeld leeftijdsverschil van 5 jaar, krijg je deze cijfers.

Oftewel – boven de 55 zijn er echt substantieel minder mannen per vrouw beschikbaar. En dat is pas de eerste hobbel. Want de mannen dié er zijn, zijn duidelijk minder actief op zoek.

Regelmatig spreek ik leuke slimme mannen die gereageerd hebben op een profiel, en vraag ze of ze ooit zelf overwogen hebben een zoekopdracht te geven. Dan hoor ik vaak dat ze dat helemaal niet nodig hebben. Genoeg vrouwen in hun omgeving, genoeg aandacht. Ze zouden het gevoel hebben te falen als ze een bureau in zouden schakelen, als ze voor bemiddeling zouden moeten betalen. Of ze hebben er nog nooit aan gedacht.

De (vaak lager opgeleide) mannen die je in grote aantallen op de online dating sites ziet, zijn degenen die op de foto gaan met motor, hengel, snel shirtje, bierflesje of flashy auto (alle combi’s mogelijk). Meestal niet echt waar je op zit te wachten.

Maar – er zijn dus ook een heleboel leuke, interessante, hoog opgeleide mannen die er gewoon niet zo mee bezig zijn. Die denken – het komt wel een keer, het gaat vanzelf lukken – en dat zijn de mannen die ik probeer aan te spreken met mijn vrouwenprofielen en advertenties. Die zien een profieltekst in de krant en worden getriggerd door bepaalde woorden, een beeld dat ik schets, een idee dat in hun hoofd geplant wordt, en komen dan ineens wél in actie, en reageren. En daar zitten hele goed gelukte exemplaren tussen!

Dus voordat je een bureau inschakelt – léés die profielen, en bedenk voor jezelf in hoeverre hier een ‘’call to action’’ in zit. Dat is in mijn ogen een van de grote succesfactoren van een exclusief bemiddelingsbureau.